"Wszystkiego,co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć i wyobrażać sobie lepszy świat." Robert Fulghum
W naszym przedszkolu zaspakajamy podstawowe potrzeby dziecka - bezpieczeństwa,więzi społecznych, zabawy i aktywności. Podmiotowo traktujemy każde z dzieci,szczególną uwagę zwracając na indywidualizację procesu wychowania i nauczania. Efektem naszej pracy jest osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju umysłowego,fizycznego i społeczno - emocjonalnego, który umożliwi mu dobry start w życie.
W czasie pobytu w przedszkolu dzieciom oferujemy:
· wesołe zabawy i ciekawe zajęcia, · spotkania z ciekawymi ludźmi, · atrakcyjne bliskie i dalsze wycieczki dydaktyczne i turystyczno-krajoznawcze, · warsztaty i imprezy w Domu Kultury · wyjścia do teatrów i comiesięczne spotkania z teatrzykami w przedszkolu, · prezentację swoich talentów artystycznych w konkursach wewnątrz przedszkolnych i międzyprzedszkolnych, · wspólne zabawy i zajęcia z pierwszoklasistami z pobliskiej szkoły podstawowej · spotkania z absolwentami Oferta podstawowa: Podstawową formą aktywności dziecka w przedszkolu jest zabawa oraz zajęcia inspirowane przez nauczycieli, opracowane zgodnie z podstawą programową. W grupach dzieci pięcioletnich realizowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego nauka języka angielskiego w oparciu o program Magdaleny Szpotowicz i Małgorzaty Szulc-Kurpaski "Język angielski w wychowaniu przedszkolnym". Nauczyciele przedszkola w całości lub częściowo realizują własne programy autorskie: "Zabawy z ekoludkiem" autorstwa mgr Jowity Serwan oraz " Muzyczne zabawy ruchowe w przedszkolu" autorstwa mgr Bożeny Chwast i mgr Elżbiety Wącław. Adaptacja dzieci nowo przyjętych prowadzona jest w oparciu o program adaptacyjny: "Przedszkolakiem być - trudne początki" opracowany przez nauczycieli mgr Elżbietę Wącław i mgr Piotra Pokoja. W pracy wychowawczej realizujemy program własny opracowany przez mgr Dominikę Adamczyk i mgr Barbarę Baster uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. Główne cele programu wychowawczego to: 1. Nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowanie się ustalonym zasadom i regułom. 2. Kształtowanie w sobie pozytywnej postawy w stosunku do kolegi, osoby dorosłej,osób niepełnosprawnych. 3. Rozwijanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych. 4. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta. 5. Rozumienie potrzeby szacunku dla drugiego człowieka. 6. Poznawanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i zagrożenia. 7. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków. 8. Rozwijanie i wspieranie samodzielności dziecka. 9. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i za innych. 10. Wspieranie rozwoju dziecka oraz budowanie własnego systemu wartości. 11.Umożliwienie dzieciom uczenia się, rozpoznawania i otwartego komunikowania innym własnych uczuć i potrzeb. 12. Wpajanie dzieciom zasad „dobrego wychowania”. 13.Kształtowanie u dzieci właściwych postaw w obliczu zagrożenia zdrowia i życia. 14.Wdrażanie dzieci do stosowania zasad bezpieczeństwa w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. 15. Zdobywanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Ponadto w swojej pracy adaptujemy elementy takich programów i metod jak: · Dziecięca matematyka - E.Gruszczyk - Kolczyńskiej · Ruch rozwijający W. Sherborne · Pedagogika zabawy · Przedszkolaka krok drugi · Metoda ekspresji ruchowej C. Orffa · Metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana · Wprowadzanie w świat pisma - I. Majchrzak · Dziecko - Polak – Europejczyk · elementy Metodyki Zuchowej Przedszkole wypracowało swoją obrzędowość: · posiadamy nazwę "Perełka", własne logo, hymn, nazewnictwo grupowe. · Tradycją jest organizowanie takich uroczystości jak: 1. uroczyste rozpoczęcie roku przedszkolnego 2. powitanie jesieni 3. pasowanie na przedszkolaka 4. spotkanie patriotyczne z okazji dnia odzyskania niepodległości 5. wizyta św.Mikołaja 6. spotkanie wigilijne 7. Jasełka 8. Dzień Babci i Dziadka 9. bal przebierańców 10. spotkania z absolwentami przedszkola pod hasłem: Dzieci - dzieciom. 11. powitanie wiosny 12. Dzień Rodziców 13. Dzień Dziecka 14. Święto Perełki - piknik rodzinny 15. pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły Przedszkole od grudnia 2015 do czerwca 2018 r. prowadzi innowację: "Tańcz jak BETO, czyli Zumba ® Kids Jr w Perełce". Głównym celem działań prowadzonych w zakresie innowacji jest ukierunkowanie energii dzieci często mających trudności ze swoimi emocjami na zorganizowany ruch, taniec, połączony z muzyką latynoską. Zajęcia te dostarczają dzieciom relaksu fizycznego i psychicznego, pozytywnych emocji, kształtują osobowość, pozwalają na rozładowanie napięć emocjonalnych przez co wpływają na rozwijanie właściwych postaw wychowawczych. Zajęcia te przyczyniają się do lepszej integracji dzieci w grupie co korzystnie wpływa na tworzenie dobrej atmosfery wychowawczej. Autorem innowacji i jednocześnie prowadzącym zajęcia jest mgr Piotr Pokój instruktor (ZIN Kraków). Ponadto prowadzone są zajęcia dodatkowe finansowane z budżetu gminy : · Język angielski dla wszystkich dzieci, · Zajęcia rytmiczno-muzyczne dla wszystkich dzieci. Na wniosek rodziców organizowane są zajęcia religii dla dzieci pięcioletnich. Wprowadzamy dzieci w świat kultury współpracując z krakowskimi muzeami, teatrami, biblioteką i organizując liczne zajęcia edukacyjne i warsztatowe oraz wycieczki edukacyjno-rekreacyjne. W przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w formie diagnozy dzieci, pracy kompensacyjno-wyrównaczej oraz konsultacji dla rodziców. W podobnych formach udzielana jest pomoc logopedyczna. Przedszkole ściśle współpracuje z PPP Nr 1 przy ul.Chmielowskiego 1. Poradnia oferuje następujące formy pomocy: · diagnozę psychologiczną · konsultacje i porady psychologiczne · diagnozę i terapię logopedyczną · konsultacje i porady innych specjalistów (psychiatra, terapia rodzinna) · pomoc postdiagnostyczna – zajęcia psychostymulujące. W ramach tej współpracy na terenie przedszkola prowadzona jest obserwacja dzieci,konsultacje dla nauczycieli, szkolenia rad pedagogicznych, spotkania tematyczne i konsultacje dla rodziców. W indywidualnych przypadkach współpracujemy z Krakowskim Ośrodkiem Terapii przy ul. Pędzichów oraz Ośrodkiem Wczesnej Pomocy Psychologicznej przy ul. Półkole 11.
|